TURBOSPRĘŻARKA
Poradnik opracowanie Wollys
1.Turbosprężarka część silnika
Turbosprężarka została tak zaprojektowana, aby stosować ją do silnika, do którego jest zamontowana. Silnik i turbosprężarka są od siebie nawzajem zależne w taki sposób aby uzyskać optymalną sprawność. Turbospężarka nie jest wyposażeniem dodatkowym które może być zdemontowane w razie zużycia lub awarii. Urządzenie to wymaga takiego samego utrzymania jak silnik, w szczególności okresowego sprawdzania jego mocowania.



2.Zasada działania turbosprężarki
Turbosprężarka jest sprężarką o napędzie turbinowym, wykorzystującą energię spalin opuszczających silnik. Podobnie jak mechaniczne sprężarki doładowania, instalowana jest na kolektorze dolotowym do silnika i znacznie zwiększa sprawność napełniania silnika, ponad poziom osiągany przez silniki wolnossące. Sprężarka i turbina napędzana gazami spalinowymi montowane są na wspólnym wale, podobnie jak w silnikach turboodrzutowych i turbinach gazowych.
Zadanie turbosprężarki to zwiększenie ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym co jednocześnie zwiększa ilość powietrza (i tlenu) wpływającego do komory spalania w danym czasie. Aby utrzymać ten sam skład mieszanki paliwowo-powietrznej, konieczne jest również zwiększenie dawki paliwa. Powoduje to poprawienie sprawności napełniania cylindra a więc zwiększenie jego mocy. Zmianę ilości dostarczanego paliwa osiąga się przez tuning gaźnika lub wtryskiwaczy.
Zwiększenie ciśnienia, inaczej doładowanie, mierzone jest w Pa lub barach. Przykładowo — turbosprężarka o sprawności 100% i doładowaniu wielkości 101kPa (0,101 MPa) pozwoliłaby na dwukrotne zwiększenie mocy silnika, ponieważ ciśnienie panujące w kolektorze dolotowym byłoby dwa razy większe od ciśnienia atmosferycznego. Sprawność turbosprężarki nigdy nie osiąga takich wartości z powodu występujących w urządzeniu strat, zazwyczaj wynosi ona około 80%.
Typowa w silnikach samochodowych wartość doładowania to około 80kPa. Turbosprężarka uruchamiana jest dopiero przy pewnej określonej prędkości obrotowej silnika, w momencie gdy energia kinetyczna spalin osiąga wartość pozwalającą na pracę sprężarki.
Podstawowym czynnikiem uniemożliwiającym stosowanie doładowania o wysokiej wartości jest zwiększanie się temperatury powietrza w trakcie jego sprężania, które powoduje zmniejszenie sprawności napełniania cylindra. Efekt ten można zredukować przez stosowanie chłodzenia powietrza między sprężarką a silnikiem (tzw. intercooler). Często spotykana temperatura powietrza za sprężarką wynosi nawet 90°C.



3.Budowa turbosprężarki
Turbosprężarka wiruje z ogromnymi prędkościami, w zależności od modelu osiągającymi 80 000 – 190 000 obr./min. Z tego względu niemożliwe jest stosowanie w nich zwykłych łożysk tocznych. Zamiast nich używane są łożyska ślizgowe — olejowe. Olej smaruje łożyska oraz chłodzi rozgrzane elementy urządzenia.
W celu regulowania ciśnienia doładowania, turbosprężarki posiadają automatyczny zawór przekierowujący część spalin poza turbinę, co pozwala na kontrolowanie maksymalnej prędkości obrotowej i doładowania.

4.Nie dopatruj się awarii w turbosprężarce, jeżeli zauważysz niedomagania w pracy silnika
Bardzo często turbosprężarka w doskonałym stanie jest demontowana i wymieniana na nową z powodu pozornie złego działania, które w rzeczywistości pochodzi od innych zespołów silnika, jego regulacji lub elementów jego wyposażenia, a nie od samej turbosprężarki.
Zauważyłeś niebieskie spaliny! Przed wymontowaniem turbosprężarki sprawdź, czy wkład filtra powietrza nie jest zanieczyszczony. Sprawdź również, czy przyczyna nadmiernego zużycia oleju nie znajduje się w samym silniku (jego zużycie, wycieki).
Turbosprężarka hałasuje! Zdarza się po prostu, że połączenia śrubowe są poluzowane. Czarne spaliny. Spadek mocy silnika! Jeszcze raz sprawdź przede wszystkim sam silnik.

5.Pamiętaj o trzech wrogach Twojej turbosprężarki
* niedostatecznej ilości oleju,
* obcych ciałach w zasysanym powietrzu,
* zanieczyszczeniach w oleju.

Niedostateczna ilość oleju objawia się przede wszystkim uszkodzeniem łożysk, ocieraniem kół wirnika, utratą szczelności, a nawet pęknięciem wałka.
Przedostanie się ciała obcego powoduje uszkodzenie łopatek koła, co prowadzi do wyważenia układu wirującego i w konsekwencji do uszkodzenia pierścieni uszczelniających.
Zanieczyszczenia w oleju mogą uszkodzić panewki i czopy wałka, utrudniać przepływ oleju i funkcjonowanie pierścieni uszczelniających. Mogą to być cząstki metalu lub nagaru. Można wyeliminować lub zmniejszyć to ryzyko dbając szczególnie o stan układu ssącego silnika i filtra oleju.

6.Nie próbuj samodzielnie naprawiać turbosprężarki
Twoja turbosprężarka jest właściwie prostym mechanizmem, ale wykonana jest z tolerancjami rzędu mikrometrów, tylko producent turbosprężarki lub autoryzowane przez niego przedsiębiorstwo ma narzędzia i personel wyspecjalizowany w naprawach tych urządzeń. Zaoszczędzisz czas i pieniądze, ponieważ tylko oni doskonale się na tym znają.

7.Próbuj przewidywać awarie
Jeżeli zauważysz wycieki oleju, nienormalne drgania albo hałas pochodzący z turbosprężarki � zatrzymaj silnik. Awaria może być w tym momencie szybko usunięta. Jeżeli tego nie uczynisz, będziesz zmuszony dokonać naprawy dużo droższej.
Turbosprężarka wiruje z ogromną prędkością. Najmniejsza anomalia może błyskawicznie spowodować poważną awarię (wystarczy kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć łożyska).

8.Nie montuj Twojej turbosprężarki do innego silnika
Każda turbosprężarka jest konstruowana do określonego typu silnika i specyficznych warunków jego użytkowania. Różne parametry, takie jak pojemność silnika, jego moc, sposób eksploatacji (szosa lub teren), obciążenie pojazdu, wysokość npm to tylko niektóre z czynników, które uwzględnia konstruktor projektując turbosprężarkę. Jednak pomimo tego tylko autoryzowany warsztat może zaproponować zamianę oryginalnej turbosprężarki na inną bez obawy zmiany parametrów silnika.

9.Bezwzględnie przestrzegaj podstaw użytkowania
Najlepsze urządzenie nie wykaże swoich możliwości, jeżeli użytkownik nie jest przygotowany do jego obsługi.
Silniki doładowane wymagają szczególnej przezorności:
* Aby wyeliminować zbyt duże zużycie turbosprężarki nie zatrzymuj silnika jeśli pracuje na wysokich obrotach ponieważ wtedy turbosprężarka wiruje nadal z ogromną prędkością, podczas gdy ciśnienie oleju spada do zera.
* Uruchamiając silnik poczekaj co najmniej 30 sekund na wypełnienie przewodów olejowych, a dopiero potem możesz zwiększyć obroty.

10.Nie eksploatuj aż do awarii starej turbosprężarki
Bądź w kontakcie z autoryzowanym warsztatem naprawczym a zapewnisz swojej turbosprężarce długą żywotność. Jej regeneracja jest rozwiązaniem ekonomicznym. Będąc przewidującym zachowasz swoją turbosprężarkę w dobrym stanie przez długie lata i będzie ona pracować wydajnie.

11.Powierz obsługę Twojej turbosprężarki firmie autoryzowanej przez GARRETT
Wszystkie turbosprężarki powinny być rozmontowane, naprawione i wymienione u autoryzowanego współpartnera GARRETT. Samodzielna naprawa, wymiana oryginalnych części może doprowadzić do skutku odwrotnego od zamierzonego, spowodować awarię i utratę gwarancji. Autoryzowany warsztat dysponuje zapasem nowych turbosprężarek, regulowanych i częściami zamiennymi. Zawsze jest zapewniona szybka obsługa i naprawa.

12.Pamiętaj o tym, dlaczego Twój silnik jest doładowany
Silniki różnych pojazdów i urządzeń wyposaża się w turbosprężarki z różnych powodów:[\b]
* zwiększenie mocy i momentu obrotowego,
* akompensowanie spadku ciśnienia atmosferycznego na większych wysokościach,
* zmniejszenie zużycia paliwa i ilości zanieczyszczeń w wydalanych spalinach.

Bez względu na wszystko nie próbuj podnosić stopnia doładowania Twojej turbosprężarki, a w szczególności nie zmieniaj nastawy regulatora ciśnienia doładowania. Jest ono tak dobre, aby otrzymać optymalną sprawność silnika. Zbyt duże ciśnienie może spowodować wzrost temperatury silnika i uszkodzenie tłoków albo zużycie powierzchni panewek.

13.“Turbodziura”
“Turbodziura” to określenie krótkiej chwili pomiędzy mocnym wciśnięciem pedału gazu a doładowaniem silnika przez turbosprężarkę. Zjawisko powstaje, bo osiągnięcie przez gazy spalinowe ciśnienia potrzebnego do poruszenia wirnika zajmuje pewien czas. Sprężarki mechaniczne nie mają tego ograniczenia.
Aby zmniejszyć uciążliwość tego zjawiska, stosuje się na przykład zmniejszanie bezwładności wirnika (przez wykonanie go lżejszych materiałów, na przykład z ceramiki) albo stosowanie dwóch mniejszych turbosprężarek (popularne w silnikach widlastych). Turbosprężarka ze zmiennym kątem łopatek jest prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem problemu.

Temat przeniesiony na nowe forum- http://forum.klubsorento.pl/viewtopic.php?f=67&t=205


  PRZEJDŹ NA FORUM