Benzyna + LPG czy Diesel?
Samochód z silnikiem Diesla jest przez statystycznego kierowcę uważany za alternatywę dla samochodu z silnikiem benzynowym z dość prozaicznej przyczyny – mniej pali. Czy zatem zestawienie samochodu z silnikiem Diesla z samochodem zasilanym autogazem będzie równie proste?

Punkty wspólne

Podstawą zaletą Diesla i zasalania LPG jest tankowanie. Zarówno ceny oleju napędowego i LPG są niższe od ceny benzyny. Różnica polega na tym, że cena litra oleju napędowego stanowi 84 procent ceny benzyny, zaś cena litra LPG to zaledwie 42 procent ceny Pb95 (obliczenia wykonane przy następujących cenach paliw: ON – 3,89 zł, LPG – 1,93 zł, Pb95 – 4,61 zł).

Jeśli chodzi o opłacalność eksploatacji samochodów z silnikiem Diesla i tych zasilanych LPG sytuacja też ma pewne punkty wspólne, a są nimi koszty początkowe. Zarówno samochód z silnikiem Diesla jak i samochód, w którym chcemy zamontować instalację LPG narazi nas na nieco większy koszt przy zakupie niż samochód o podobnej mocy z silnikiem benzynowym. Jednak ten poniesiony przy kupnie koszt szybko się zwraca i na stacjach paliw już po kilku miesiącach użytkownicy samochodów z instalacją LPG będą odczuwać znacznie mniejsze obciążenie dla portfela niż kierowcy tankujący PB95 czy nawet ON.

Eksploatacja po latach

W przypadku Diesla nie bez znaczenia będą koszty eksploatacji w przypadku starszych samochodów. Jeśli kupujemy Diesla z dużym przebiegiem, należy się liczyć z tym, że zdecydowana większość oferowanych na rynku wtórnym Diesli to auta o dużych przebiegach. Koszt naprawy zaniedbanego Diesla jest znacznie wyższy niż wymiana np. pompy paliwa w benzyniaku. Wysokie ceny związane z naprawą Diesla nie są oczywiście regułą, bo zdarzają się lepiej i gorzej zachowane zarówno podzespoły w samochodach benzynowych jak i Dieslach, ale niestety „wysłużone” Diesle zdarzają się przy odsprzedaży znacznie częściej niż podobna sytuacja w przypadku silnika benzynowego – powód jest prosty Dieslem pokonuje się więcej kilometrów. Mniejszy problem mogą mieć nabywcy starszych samochodów z instalacją LPG – koszt jej ewentualnej naprawy również może być nieco wyższy niż naprawa elementów silnika benzynowego. Jednak w tym drugim przypadku koszty poniesione na ewentualne (podkreślmy: ewentualne nie pewne) naprawy nie są w stanie „pochłonąć” wszystkich uzyskanych dzięki niższej cenie paliwa oszczędności.

Bilans kosztów

Różnice między samochodem z silnikiem Diesla i samochodem zasilanym LPG zaczynają się już przy ubezpieczeniu. Nowego benzyniaka i nowy samochód na autogaz ubezpieczymy w porównywalnych cenach, za ubezpieczenie Diesla wyniesie nas więcej, bo większa jest wyjściowa wartość samochodu.
Jeśli chodzi o zwrot kosztów Diesel wypada w porównaniu do samochodu z instalacją LPG dość kiepsko. W przypadku kupna np. Škody Octavia TDI inwestycja w Diesla zwróci nam się po dwu i pół letnim (przy rocznym przebiegu 40 tys. km) okresie eksploatacji, zaś w przypadku instalacji LPG, przy tym samym przebiegu rocznym, koszt instalacji (3500 zł) zwraca się już po sześciu miesiącach. Jakby tego było mało Škoda oferuje też model Octavia Tour z fabryczną instalacją LPG i silnikiem 1.6. biorąc pod uwagę wszystkie oferowane przez producenta upusty, koszt takiego samochodu to około 44 000 zł, Octavia z silnikiem 1.9 TDI kosztuje aż o 10 000 więcej. Wybór wydaje się prosty.

Silnik lubi gaz

LPG ma nad Dieslem (oraz benzyną) jeszcze jedną przewagę, a mianowicie stan skupienia. W samochodzie zasilanym olejem napędowym pompa paliwa musi dostarczyć do układu zasilania paliwo o odpowiednim ciśnieniu, co za tym idzie ze stanu płynnego olej napędowy musi zmienić się w lotny (coś podobnego do mgły), w przypadku LPG nie ma takiego problemu. Silnik zasilany gazem ma dłuższą żywotność, bo LPG jest wprowadzane do cylindrów w optymalnej formie (w postaci gazowej). Zapewnia to dodatkowo łagodniejszy zapłon i mniejsze spłukiwanie oleju silnikowego ze ścianek cylindra. Nawet jeśli pominąć żywotność silnika, każdy kto kiedykolwiek miał wątpliwą przyjemność wymiany pompy paliwa w Dieslu, wie, że to ogromny koszt, którego kierowca jeżdżący na LPG nigdy nie poniesie.

Ekologia i bezpieczeństwo

Ponieważ w opinii wielu kierowców panuje przekonanie, że zbiornik z gazem może wybuchnąć, wszelkie te domysły powinny rozwiać najnowsze badania ADAC, które potwierdzają bezpieczeństwo zbiorników z LPG zarówno podczas jazdy jak i w przypadku pożaru samochodu. Gwarantuje to zawór bezpieczeństwa, który zapewnia kontrolowany wyciek gazu.

Jeśli chodzi o szkodliwe dla zdrowia substancje Diesel wypada słabo, jego spaliny są mieszaninami związków chemicznych powstającymi w wyniku niedoskonałego spalania oleju napędowego i silnikowego, a także zawartych w nich dodatków i zanieczyszczeń, co sprawia, że charakterystyczna dla starszych silników Diesla jest emisja cząsteczek stałych. Ponadto Minister Zdrowia i Opieki Społecznej zakwalifikował spaliny Diesla do grupy czynników „prawdopodobnie rakotwórczych dla ludzi”.

Emisja tlenku węgla w silnikach Diesla jest co prawda niższa niż w silnikach benzynowych, gdzie może dochodzić do 1,1 g/km, ale nie na tyle, by konkurować z LPG (0,15 g/km).
Ponadto oddychanie w oparach spalin Diesla może negatywnie wpłynąć na zdrowie. Narażenie na te spaliny może spowodować podrażnienia oczu lub dróg oddechowych. Skutki narażenia są z reguły krótkotrwałe i ustępują po oddaleniu się od źródła spalin.

zródło:OKGaz-portal o samochodach na gaz - http://www.okgaz.pl/


  PRZEJDŹ NA FORUM