automat i odpalanie samochodu |
A więc jeśli chodzi o samo uruchomienie samochodu to oczywiście, że nie musisz trzymać nagi na hamulcu jednakże gdy chcesz już zmienić bieg to trzymanie nogi na hamulcu jest wskazane. Gdy dźwignia znajduje się w pozycji na P skrzynia biegów jest zblokowana. W tej pozycji z biegu nie wyskoczy i w zasadzie np. nie jest nawet konieczne zaciąganie hamulca ręcznego. Różnego rodzaju źródła podają, że zaciąganie hamulca ręcznego minimalizuje sytuacje w których może dojść do uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów. Podobnie rzecz się ma z hamulcem nazwijmy roboczym tego pod nogą. Przesunięcie dźwigni zmiany biegów w pozycje P powoduje zablokowanie jednego koła zębatego przez zapadkę. Skoro samochód zaparkowany jest z górki bądź pod górkę ja osobiście bezpośrednio przed zmianą położenia dźwigni w położenie D na pewno bym trzymał nogę na hamulcu. Przeszukaj neta wpisując hasło „automatyczna skrzynia biegów” , „Użytkowanie skrzyń automatycznych” itp. Na pewno wiele znajdziesz pomocnych informacji. O to jedna z takich informacji znaleziona w necie. P - Parking pozycja w której skrzynia jest w trybie neutralnym ("luz"), czyli nie przenosi obrotu i momentu na koła pojazdu, identycznie jak w pozycji N, a dodatkowo jest blokowana mechanicznie od strony kół, co blokuje też oś (osie) napędzane. Należy pamiętać, że koła nienapędzane mogą się nadal obracać. W pozycji tej jest możliwe uruchomienie rozrusznika, podobnie jak w N. Blokada jest czysto mechaniczna i nigdy nie wolno jej próbować włączyć w czasie, nawet bardzo wolnego, toczenia się pojazdu, gdyż grozi to jej zniszczeniem (np. koło zębate z 1cm zębem i zapadką będzie usiłowało natychmiast zatrzymać wielotonowy pojazd, co może zniszczyć zapadkę i jej obudowę). Z powyższego powodu zaleca się przed użyciem P wcisnąć hamulec główny, i zaciągnąć pomocniczy, aby odciążyć mechanikę zapadki (na przykład na stoku może być łatwo zablokować P, ale pod obciążeniem zapadki masą samochodu może być bardzo trudne lub niemożliwe jej proste odblokowanie). |