Średnie spalanie
Diesel i Benzyna
W zimie często musimy walczyć z zaparowanymi szybami. Tutaj bardzo przydaje się sprawnie działająca klimatyzacja oraz jej filtr kabinowy, który minimum raz w roku musi zostać wymieniony na nowy. Aby układ klimatyzacyjny działał poprawnie, powinno się go włączać przynajmniej raz na tydzień, na minimum 10-15 minut. Filtr kabinowy zapewnia ponadto świeże powietrze w aucie, pozbawione pyłków i drobnoustrojów.
Klimatyzacja w samochodzie ma dwa zadania. Po pierwsze, dostarcza do kabiny schłodzone powietrze umożliwiające obniżenie temperatury we wnętrzu przy upalnej pogodzie. Po drugie, osusza powietrze wprowadzane do wnętrza auta.
Potocznie mówi się,że jest włączona klima,a że przy tej temp.kompresor nie zaskoczy to tylko osuszanie...poprzez filtr kabinowy.
Przy manualnej klimie są większe możliwości,przy automatycznej-ustawia automat.
Także,gdy ktoś ma "włączoną" klimę zimą przy temp.ujemnych nic nie znaczy...więcej nie palioczko...bo kompresor nie "chodzi"
Aby zapewnić odpowiedni do naszych potrzeb klimat w samochodzie należy:

- w przypadku klimatyzacji automatycznej ustawić żądaną temperaturę na panelu sterującym, włączyć urządzenie na pracę automatyczną (AUTO) i… zapomnieć, że mamy klimatyzację. Automat sterujący zapewni utrzymanie założonej temperatury bez względu na warunki zewnętrzne, klimatyzacja będzie samoczynnie włączana lub wyłączana, kiedy będzie to potrzebne,

- w przypadku klimatyzacji ręcznej, włączamy przycisk uruchamiający klimatyzację i zależnie od naszych upodobań podnosimy lub obniżamy temperaturę we wnętrzu pojazdu za pomocą regulatora ogrzewania (!) systemu wentylacji naszego auta. Gdy jest za zimno, zwiększamy „grzanie” (pokrętło przesuwamy na czerwone pole), gdy za ciepło - przesuwamy regulator w kierunku minimum (wskaźnik na polu niebieskim). Oczywiście zawsze mamy włączoną klimatyzację.
W obu typach klimatyzacji postępujemy tak bez względu na porę roku, także chłodną jesienią, wiosną i zimą.
Gdy klimatyzacja pracuje, do kabiny dostaje się osuszone powietrze, co znakomicie poprawia warunki jazdy w czasie opadów i dużej wilgotności powietrza. Efektem jej działania jest brak parowania szyb. Jakie ma to znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, nie trzeba tłumaczyć.

Utrzymywanie klimatyzacji w ciągłej pracy ma jeszcze jedno zadanie - chroni układ, a szczególnie jego najdroższy i najbardziej skomplikowany element jakim jest sprężarka, przed przedwczesnym zużyciem i kosztownymi w naprawach awariami. Krążący w pracującym układzie czynnik chłodniczy rozprowadza olej, który smaruje trące się części sprężarki. Jeżeli klimatyzacja nie działa, olej osadza się w jej różnych częściach. Po ponownym uruchomieniu klimatyzacji, przez czas potrzebny do rozmieszenia oleju w czynniku chłodniczym i rozprowadzeniu po całym układzie, sprężarka pracuje z niedostatecznym smarowaniem. Z tego powodu przerwa w pracy klimatyzacji nie powinna trwa więcej niż tydzień, nawet w zimie. Każdy układ klimatyzacji jest technicznie zabezpieczony przed pracą w nieodpowiednich warunkach. Mimo włączenia przez kierowcę urządzenia, jeżeli warunki na to nie pozwolą (zbyt niska temperatura otoczenia, brak czynnika w układzie, nieprawidłowe działanie układu) system sterowania i zabezpieczenia klimatyzacji nie pozwoli na jej uruchomienie. Jeżeli warunki się poprawią np. wzrośnie temperatura otoczenia, układ uruchomi się samoczynnie.
Komfort termiczny w samochodzie

Klimatyzacja ma zapewnić pasażerom samochodu komfort termiczny. Aby tak się stało należy przestrzegać kilku zasad:

- przez rozpoczęciem jazdy w lecie trzeba przewietrzyć wnętrze auta, by nastąpiła wymiana nagrzanego w zamkniętej kabinie w czasie postoju powietrza na chłodniejsze z zewnątrz, W przypadku klimatyzacji ręcznej, włączamy przycisk uruchamiaj±cy urządzenie (oznaczony z reguły literami A/C) i zależnie od naszych upodobań podnosimy lub obniżamy temperaturę we wnętrzu pojazdu za pomocą regulatora ogrzewania.

- dla szybkiego schłodzenia wnętrza w początkowym okresie jazdy ustawić pracę układu na obiegu wewnętrznym, a po ustaleniu temperatury koniecznie przywrócić dopływ powietrza z zewnątrz,

- dla uniknięcia szoku termicznego w czasie silnych upałów nie ustawiać temperatury w kabinie niżej niż 7-9 stopni od tej na zewnątrz,

- w czasie dłuższej podróży podczas każdego postoju pojazdu wietrzyć wnętrze i dużo pić, najlepiej niegazowaną wodę mineralną. Klimatyzacja osusza powietrze, co prowadzi do wysychania śluzówek i związanych z tym kłopotów,

- układ dysz systemu wentylacji samochodu ustawiać tak, aby ograniczyć do minimum bezpośredni nawiew powietrza na ciała pasażerów, w ten sposób nie będziemy odczuwać przeciągów i „marznięcia”,

- nie ubierać się zbyt „ciepło”, lepiej zwiększyć temperaturę we wnętrzu.
Wszystkim użytkownikom samochodów z klimatyzacją przypominam, że układ ten wymaga okresowej kontroli i regularnego serwisowania. Do podstawowych i częstych czynności serwisowych należy kontrola stanu filtra kabinowego (konieczna jest jego coroczna wymiana), zapewnienie odpływu na zewnątrz pojazdu wody skraplającej się na parowniku klimatyzacji oraz odkażanie toru nawiewu powietrza do kabiny z bakterii, zarodników grzybów i drobnoustrojów.

Wykonywanie tych podstawowych czynności zapewni napływ do kabiny odpowiedniej ilości czystego, pozbawionego alergenów i nieprzyjemnego zapachu powietrza, a żywotność elementów składowych klimatyzacji będzie dłuższa.


  PRZEJDŹ NA FORUM